JD 20160911b          JD 20160911c          JD 20160911d

Amnesty stand bij de RK Joannes de Doper Kerk

Op zondag 11 september 2016 stonden wij met onze stand op het plein voor de Joannes de Doper Kerk in Hoofddorp. Het begin van het kerkelijk jaar werd daar ingeluid met de presentatie van verschillende activiteiten van de kerk. Daarnaast werd een aantal ‘goede doelen’ organisaties  – waaronder de werkgroep van Amnesty Hoofddorp - uitgenodigd. De markt werd op deze zonnige zondag opgeluisterd met muziek en zang en werd door velen bezocht.

Amnesty heeft zich daar weer goed kunnen presenteren; er werden artikelen verkocht en vooral veel handtekeningen opgehaald. Beide onderstaande petities werden + 60 maal ondertekend.

1) Turkse wetenschappers riepen de regering op om vredesbesprekingen met de Turkse Koerden te beginnen. Omdat dit als ‘belediging van de Turkse staat’ kan worden aangemerkt hangt hen een celstraf boven het hoofd.

2) De Russische Ildar Dadin zit 2½ jaar gevangenis straf uit omdat hij twee maal op vreedzame wijze tegen Poetin had geprotesteerd. Amnesty ziet hem als gewetensgevangene en pleit voor zijn vrijlating.

JD 20160911a

AMNESTY IN DE KERKEN

In het najaar 2016 staan wij in de volgende kerken:

Aanvang dienst

13 november          de Lichtkring                              10.00 uur

20 november          RK Joannes de Doper                10.00 uur

27 november          Doopsgezinde kerk                    10.00 uur

11 december          Marktpleinkerk                          09.30 uur

18 december          De Ark                                        10.30 uur

Er was dit voorjaar een petitielijst voor de Turkse advocate Eren Keskin. Zij komt op voor vrouwen die tijdens detentie te maken hebben met seksueel geweld. Daarom lopen er regelmatig procedures tegen haar.

Voor de '8 maart actie' waren er bloemenkaarten en zaden voor de Russische organisatie 'Women of the Don' (8 maart is in Rusland bloemendag). In iedere kerk legden we 5 dubbele bloemenkaarten neer waarop meerdere mensen hun handtekening hebben gezet. Tussen iedere dubbele kaart voegden we één zakje zaad.

Daarbij kan u uw handtekening op een petitielijst zetten,

een groetenkaarten aan een langdurige gevangene sturen of
uw kaarsen- en kaartenvoorraad aanvullen.

Het is een jaarlijkse traditie geworden om ook rond 10 december,
de Dag van de Rechten van de Mens, met een Amnestystand in de
kerken in de Haarlemmermeer te staan.

Van harte welkom op onze Amnestystand !

• Laatste wijziging 5 maart 2017.