GL2017c  GL2017d  GL2017e  GL2017f  GL2017g  GL2017h

Het Groene Loper Festival 2017

Op 25 juni jl. werd het Groene Loper Festival voor de zesde keer gehouden in Hoofddorp Centrum. Dit is een evenement waar inwoners van de Haarlemmermeer op een feestelijke manier kennismaken met duurzame, eerlijke (streek)producten. Bezoekers zien, voelen, ruiken en proeven de producten en ontdekken dat duurzaamheid leuk is en loont. Er waren o.a. muziek, theater, workshops en een groene markt.

GL2017aa  GL2017b

De Werkgroep Amnesty International Hoofddorp was daar ook bij met een stand. Wij vroegen aandacht voor drie acties:

Tep Vanny kwam in opstand tegen de Cambodjaanse autoriteiten toen haar familie en duizenden andere families gedwongen uit huis werden gezet. Voor hen was geen plaats meer nadat de autoriteiten toestemming gaven om het gebied te ontwikkelen. Tep Vanny zit sinds 2016 vast en de autoriteiten doen er met verzonnen aanklachten alles aan om haar in de cel te houden. Voor haar vrijlating was deelname mogelijk aan een schrijfactie en er lag een petitie in de stand.

GL2017dichters

De dichter Simon Mulder (zie foto) schreef er het volgende gedicht over:

GL2017gedicht

Tevens was er in de stand een schrijfactie waarmee geprotesteerd kon worden tegen de misstanden op palmolieplantages in Indonesië. Multinationals die palmolie inkopen, worden opgeroepen om hun verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van mensenrechten.

De derde actie was voor Dr Mohammed al-Roken. Hij zit een 10-jarige gevangenisstraf uit omdat hij had gepleit voor mensenrechten in de Verenigde Arabische Emiraten. Voor zijn vrijlating was er een petitie aanwezig in de stand.

De Werkgroep Amnesty International Hoofddorp heeft met dank aan de festivalbezoekers heel wat handtekeningen en brieven opgehaald. Naast de acties was er een spiraalspel aanwezig in onze stand waarmee Amnesty aandacht vraagt voor mensenrechten en schendingen hiervan.

Onder begeleiding van een vrijwilligster werd door festivalbezoekers een (geslaagde) poging gedaan om de ring naar de andere kant te brengen. De tralies stelden een gevangenis voor. Aan de kinderen werd uitgelegd dat je in sommige landen heel erg moet opletten wat je zegt omdat je anders in de gevangenis komt. Iedere keer dat het spiraal werd geraakt en er een alarmtoon afging kwamen zij symbolisch een stap dichter bij de gevangenis.

GL2017spel

• Laatste wijziging 2 juli 2017.