JAARMARKT IN VIJFHUIZEN

Op 12 september 2015 stonden wij met de Amnesty stand op de 36ste jaarmarkt in Vijfhuizen. Het was zoals altijd heel gezellig met leuke kraampjes een vrijmarkt en muziek. Wij troffen het met het weer. Het bleef droog.

Phien bouwde de stand op en werd vergezeld door Corrie, zij werden afgewisseld door Wim en Leida en de laatste shift werd bemand door Marianne en Gea. Wij stonden tegenover de Spaanse Churros kraam. Heerlijke warme deegwaren met suiker die Marianne en ik samen nuttigden. Even verderop hoorden wij roepen RINGDINGDINGDINGDING! Het betrof een levende fruitmachine.

jaarmarktvijfhuizen2015Churros     jaarmarktvijfhuizen2015kleurrijkekraam

jaarmarktvijfhuizen2015fruimachine     jaarmarktvijfhuizen2015Marianne

Alhoewel wij niet veel verkochten werden er 112 handtekeningen opgehaald.Ditmaal werd er getekend voor de vrijheid van Atena Farghadani.

De 29-jarige Atena Farghadani uit Iran is kunstenares. Ze gebruikte haar kunst om kritiek te leveren op de Iraanse overheid. Dit werd niet gewaardeerd. Atena werd opgepakt en kan in hoger beroep een gevangenisstraf van zevenenhalf jaar krijgen.

Aanleiding was een spotprent waarin Atena parlementsleden afbeeldde met een dierenkop. Hiermee protesteerde ze tegen een nieuwe wet waarmee vrijwillige sterilisatie een misdrijf wordt en de toegang tot anticonceptie wordt beperkt. Ook plaatste ze kritische berichten op Facebook.Atena Farghadani zit alleen maar in de gevangenis omdat ze op vreedzame wijze haar mening verkondigde.

Met deze actie roepen wij de Iraanse autoriteiten op Atena onmiddellijk vrij te laten.

• Laatste wijziging 19 mei 2017.