V R I J W I L L I G E R S   G E Z O C H T !

WIE ZIJN WIJ EN WAT DOEN WIJ?

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/aanmelden-als-groep

RECENTE ACTIES:

Hoeveel heeft de collecte in de Haarlemmermeer opgebracht?

Op 10 december 2016 was er een schrijfactie in de bibliotheek in Hoofddorp

Zie: http://hoofddorp.amnesty.nl/index.php/activiteiten/10-december-dag-van-de-mensenrechten

Open dag bij

de RK Joannes de Doper kerk

op 11 september 2016

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/activiteiten/amnesty-in-de-kerken

LOPENDE ACTIES:

Dr Mohammed al-Roken:

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/2012-10-01-20-29-58/dr-mohammed-al-roken

NIEUWS:

NIEUWSBRIEF MENSENRECHTENEDUCATIE

nr. 1 schooljaar 2016/2017:

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/images/Nieuwsbriefseptember2016.pdf

Zaak Sakineh Ashtiani Mohammadi gesloten:

Ziehttp://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/2012-10-01-20-29-58/sakeneh-ashtiani-mohammadi

Overbos2015kano     Overbos2015Barbara

Op zondag 27 juni 2015 vond in het wijkpark van Overbos te Hoofddorp het gezellige wijkfeest met braderie plaats. Om 9.30 uur hadden Corrie en Phien de stand ingericht met Amnesty materiaal en enkele dozen tweedehands boeken voor slechts €1,= per stuk.

Als actiemateriaal hadden we een petitie gericht aan de president van Nigeria. De militairen in dat land schenden op grote schaal de mensenrechten. Aan de president wordt in de petitie gevraagd deze schendingen te onderzoeken en de militairen die zich er aan schuldig maken te berechten.

Sinds maart 2011 kwamen meer dan zevenduizend jongens en mannen om in militaire detentie. Meer dan twaalfhonderd mensen werden onrechtmatig gedood sinds februari 2012. Het rapport ’Stars on their shoulders, Blood on their hands: War crimes committed by the Nigerian military’ bevat een lijst met oorlogsmisdaden en mogelijke misdaden tegen de menselijkheid begaan door het Nigeriaanse leger in de strijd tegen Boko Haram in het noordoosten van Nigeria. Deze mensen verdienden echter een eerlijk proces.

Zoals gebruikelijk bij een braderie komen er weinig mensen spontaan naar de kraam. Degenen die belangstelling voor de boeken hebben kun je aanspreken en vragen om een handtekening te zetten. Corrie en Phien zijn daarom beurtelings met lijsten bij standhouders en bezoekers langs gegaan. In de middag hebben Gea en Barbara dat voortgezet. Zij spraken ook de passerende mensen aan of ze een handtekening onder een petitie van Amnesty wilden zetten.  In totaal zijn er 98 handtekeningen voor Nigeria gezet. Ook zijn er wat aanmeldingen voor spoedacties binnen gehaald.

Op het terrein van de braderie was Meerradio aanwezig. Zij zorgden voor swingende muziek en namen interviews af. Corrie kreeg de gelegenheid om tijdens een directe uitzending over de Amnesty actie te vertellen. Zij bracht daarmee de strijd voor verbetering van de mensenrechten duidelijk onder de aandacht.

De opbrengst van de verkopen was niet groot: € 35,95 maar wij hebben meer aandacht aan de acties gegeven en deze was succesvol. Wij reikten ook gratis kleurplaten aan kinderen uit en vroegen soms of ze de organisatie Amnesty International kenden. Daarna legden wij uit wat mensenrechten zijn en dat er ook kinderrechten bestaan zoals het recht op educatie, recht om te spelen etc.

Het was een warme dag maar wij hadden het koud aangezien de stand in de schaduw stond en er een stevige wind woei. In de middag hadden wij wel trek in een warm drankje om ons op te warmen. Een vrijwilliger van de stand van de Wijkraad kwam deze op verzoek speciaal brengen.

Overbos2015Phien

GL7  GL8  GL9

Op zondag 29 juni 2014 waren wij aanwezig op Het Groene Loper Festival. Dit is een evenement waar inwoners van Haarlemmermeer op een feestelijke manier kennismaken met duurzame, eerlijke en streekproducten. Bezoekers zien, voelen, ruiken en proeven de producten en ontdekken dat duurzaamheid leuk is en loont. Er zijn straatartiesten, kinderactiviteiten, proeverijen, een fietstocht en nog veel meer.

Zoals u op de foto’s kunt zien was het een leuk en gezellig evenement met veel vermaak. Sommige leden van het koor: ‘Het morrend volk’ waren zo aardig om naast hun optreden ook mee te helpen achter onze stand.

Wij stonden er met twee petitielijsten:

1: Teken voor vrije meningsuiting in Turkije. De vrijheid van meningsuiting in Turkije ligt onder vuur. Jaarlijks verschijnen honderden journalisten, advocaten, mensenrechtenverdedigers en vele anderen voor de rechtbank omdat ze iets volkemen legitiems deden: uitkomen voor hun mening. Demonstranten die vorig jaar meededen aan de Gezipark-protesten worden vervolgd, terwijl de politieagenten die grof geweld tegen hen gebruikten vrijuit gaan. Met deze petielijsten roept Amnesty de Turkse premier Recep Tayyip Erdoğan op de vrijheid van meningsuiting en van vreedzame samenkomst te respecteren. Vragen hem protesten toe te staan, onderdrukkende wetgeving te veranderen, politiegeweld te stoppen en agenten die misdrijven begaan te vervolgen.

2: Jij hebt de macht om mensen vrij te krijgen. Dit betreft spoedacties van Amnesty. Mensen kunnen zich hiervoor opgeven en daarna deelnemen per e-mail, sms en via de Urgent Action App. Met een simpele klik kan je een petitie ondertekenen. Wereldwijd komen mensen binnen 48 uur in actie. Met succes, vaak verbetert de situatie.

GL1    GL2   GL3

GL4  GL5  GL6

MohammedalRoken

Dr Mohammed al-Roken         onterecht veroordeeld

Dr Mohammed al-Roken is een advocaat en professor uit de Verenigde Arabische Emiraten en een groot supporter van Amnesty International. Nu zit hij een gevangenisstraf uit. Daarnaast mag hij zijn beroep als advocaat niet meer uitoefenen.

Amnesty International voert actie om hem, samen met de mensenrechtenactivistenactivisten Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi,  die eveneens tot een gevangenisstraf veroordeeld werden, vrij te krijgen.

Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi zouden lid zijn geweest van een organisatie genaamd  al-Islah, een hervormingsgezinde organisatie die zich binnen de VAE bezighoudt met vreedzaam politiek en sociaal debat. Mohammed al-Roken was geen lid maar woonde wel enkele lezingen van de organisatie bij. Tevens  trad al-Roken op als raadsman voor al-Islahleden wiens burgerschap door de VAE was ingetrokken voordat hij in 2012 werd gearresteerd.

De vier mannen werden op 2 juli 2013, in een massaproces waarin 94 mensen terechtstonden, tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor onder andere  ‘het opzetten en managen van een organisatie met als doel het plegen van misdrijven tegen de staatsveiligheid, tegen de Grondwet en tegen de beginselen van het rechtssysteem van de VAE’. Op 21 januari 2014 werden Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi , in een ander oneerlijk proces, opnieuw tot gevangenisstraffen veroordeeld voor onder andere ‘het opzetten van een tak van de Moslimbroederschap in de VAE’.

Amnesty International beschouwt Mohammed al-Roken, Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi  als gewetensgevangenen,  opgepakt vanwege het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vergadering. Voor Mohammed al-Roken geldt nog dat Amnesty International vermoedt dat hij tevens is opgepakt vanwege zijn werk als mensenrechtenadvocaat en zijn pleitbezorging voor de mensenrechten.

Actie

• Teken de petitie voor Mohammed al-Roken op de website van Amnesty International UK: http://bit.ly/1ybieTi

• Stuur een groetenkaartje naar Mohammed al-Roken. Let hierbij op onderstaande informatie.

Send cards or letters to:

Lees meer...

Mensenrechten

23 mei: Onlangs zijn een aantal docenten van Amnesty gastlessen komen geven bij ons op school. De lessen gingen over het grote thema waar deze internationale organisatie zich mee bezig houdt – namelijk mensenrechten.

Deze keer gebeurde dit tijdens de lessen levensbeschouwing. Het onderwerp was “Seksueel misbruik en sociale media”. De lessen werden gegeven aan de leerlingen van 2A1, 2A2 en 2M1. De bedoeling was om de leerlingen uit deze klassen aan de hand van opdrachten meer bewust te laten worden van deze problematiek. Daarnaast besteedden deze vrijwilligers ruim aandacht aan de oplossingen die er zijn en de rechten die ieder kind heeft op bescherming vanuit de overheid tegen zulke gevaren.

Dit vond plaats in het kader van het project “Burgerschapsvorming”. Het project “Burgerschapsvorming” heeft als doel om leerlingen van onze school kennis te laten maken met maatschappelijke thema’s waaronder maatschappelijke betrokkenheid, dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen en mensenrechten enz.

• Laatste wijziging 19 mei 2017.