V R I J W I L L I G E R S   G E Z O C H T !

WIE ZIJN WIJ EN WAT DOEN WIJ?

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/aanmelden-als-groep

RECENTE ACTIES:

De Groene Loper op 25 juni 2017:

Oecumenische dienst op eerste Pinksterdag

Hoeveel heeft de collecte in de Haarlemmermeer opgebracht?

Op 10 december 2016 was er een schrijfactie in de bibliotheek in Hoofddorp

Zie: http://hoofddorp.amnesty.nl/index.php/activiteiten/10-december-dag-van-de-mensenrechten

LOPENDE ACTIES:

Dr Mohammed al-Roken:

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/2012-10-01-20-29-58/dr-mohammed-al-roken

NIEUWS:

NIEUWSBRIEF MENSENRECHTENEDUCATIE

nr. 1 schooljaar 2016/2017:

Zie: http://www.hoofddorp.amnesty.nl/images/Nieuwsbriefseptember2016.pdf

Zaak Sakineh Ashtiani Mohammadi gesloten:

Ziehttp://www.hoofddorp.amnesty.nl/index.php/2012-10-01-20-29-58/sakeneh-ashtiani-mohammadi

Overbos2015kano     Overbos2015Barbara

Op zondag 27 juni 2015 vond in het wijkpark van Overbos te Hoofddorp het gezellige wijkfeest met braderie plaats. Om 9.30 uur hadden Corrie en Phien de stand ingericht met Amnesty materiaal en enkele dozen tweedehands boeken voor slechts €1,= per stuk.

Als actiemateriaal hadden we een petitie gericht aan de president van Nigeria. De militairen in dat land schenden op grote schaal de mensenrechten. Aan de president wordt in de petitie gevraagd deze schendingen te onderzoeken en de militairen die zich er aan schuldig maken te berechten.

Sinds maart 2011 kwamen meer dan zevenduizend jongens en mannen om in militaire detentie. Meer dan twaalfhonderd mensen werden onrechtmatig gedood sinds februari 2012. Het rapport ’Stars on their shoulders, Blood on their hands: War crimes committed by the Nigerian military’ bevat een lijst met oorlogsmisdaden en mogelijke misdaden tegen de menselijkheid begaan door het Nigeriaanse leger in de strijd tegen Boko Haram in het noordoosten van Nigeria. Deze mensen verdienden echter een eerlijk proces.

Zoals gebruikelijk bij een braderie komen er weinig mensen spontaan naar de kraam. Degenen die belangstelling voor de boeken hebben kun je aanspreken en vragen om een handtekening te zetten. Corrie en Phien zijn daarom beurtelings met lijsten bij standhouders en bezoekers langs gegaan. In de middag hebben Gea en Barbara dat voortgezet. Zij spraken ook de passerende mensen aan of ze een handtekening onder een petitie van Amnesty wilden zetten.  In totaal zijn er 98 handtekeningen voor Nigeria gezet. Ook zijn er wat aanmeldingen voor spoedacties binnen gehaald.

Op het terrein van de braderie was Meerradio aanwezig. Zij zorgden voor swingende muziek en namen interviews af. Corrie kreeg de gelegenheid om tijdens een directe uitzending over de Amnesty actie te vertellen. Zij bracht daarmee de strijd voor verbetering van de mensenrechten duidelijk onder de aandacht.

De opbrengst van de verkopen was niet groot: € 35,95 maar wij hebben meer aandacht aan de acties gegeven en deze was succesvol. Wij reikten ook gratis kleurplaten aan kinderen uit en vroegen soms of ze de organisatie Amnesty International kenden. Daarna legden wij uit wat mensenrechten zijn en dat er ook kinderrechten bestaan zoals het recht op educatie, recht om te spelen etc.

Het was een warme dag maar wij hadden het koud aangezien de stand in de schaduw stond en er een stevige wind woei. In de middag hadden wij wel trek in een warm drankje om ons op te warmen. Een vrijwilliger van de stand van de Wijkraad kwam deze op verzoek speciaal brengen.

Overbos2015Phien

GL2017c  GL2017d  GL2017e  GL2017f  GL2017g  GL2017h

Het Groene Loper Festival 2017

Op 25 juni jl. werd het Groene Loper Festival voor de zesde keer gehouden in Hoofddorp Centrum. Dit is een evenement waar inwoners van de Haarlemmermeer op een feestelijke manier kennismaken met duurzame, eerlijke (streek)producten. Bezoekers zien, voelen, ruiken en proeven de producten en ontdekken dat duurzaamheid leuk is en loont. Er waren o.a. muziek, theater, workshops en een groene markt.

GL2017aa  GL2017b

De Werkgroep Amnesty International Hoofddorp was daar ook bij met een stand. Wij vroegen aandacht voor drie acties:

Tep Vanny kwam in opstand tegen de Cambodjaanse autoriteiten toen haar familie en duizenden andere families gedwongen uit huis werden gezet. Voor hen was geen plaats meer nadat de autoriteiten toestemming gaven om het gebied te ontwikkelen. Tep Vanny zit sinds 2016 vast en de autoriteiten doen er met verzonnen aanklachten alles aan om haar in de cel te houden. Voor haar vrijlating was deelname mogelijk aan een schrijfactie en er lag een petitie in de stand.

GL2017dichters

De dichter Simon Mulder (zie foto) schreef er het volgende gedicht over:

GL2017gedicht

Tevens was er in de stand een schrijfactie waarmee geprotesteerd kon worden tegen de misstanden op palmolieplantages in Indonesië. Multinationals die palmolie inkopen, worden opgeroepen om hun verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van mensenrechten.

De derde actie was voor Dr Mohammed al-Roken. Hij zit een 10-jarige gevangenisstraf uit omdat hij had gepleit voor mensenrechten in de Verenigde Arabische Emiraten. Voor zijn vrijlating was er een petitie aanwezig in de stand.

De Werkgroep Amnesty International Hoofddorp heeft met dank aan de festivalbezoekers heel wat handtekeningen en brieven opgehaald. Naast de acties was er een spiraalspel aanwezig in onze stand waarmee Amnesty aandacht vraagt voor mensenrechten en schendingen hiervan.

Onder begeleiding van een vrijwilligster werd door festivalbezoekers een (geslaagde) poging gedaan om de ring naar de andere kant te brengen. De tralies stelden een gevangenis voor. Aan de kinderen werd uitgelegd dat je in sommige landen heel erg moet opletten wat je zegt omdat je anders in de gevangenis komt. Iedere keer dat het spiraal werd geraakt en er een alarmtoon afging kwamen zij symbolisch een stap dichter bij de gevangenis.

GL2017spel

MohammedalRoken

Individuals at Risk - Dr Mohammed al-Roken

Dr Mohammed al-Roken is een professor en prominente mensenrechtenadvocaat uit de Verenigde Arabische Emiraten (de VAE). Hij is tevens lid van Amnesty International en is al 20 jaar betrokken bij de organisatie. Maar nu zit hij gevangen. In 2013 werd hij na een oneerlijk proces veroordeeld tot een 10-jarige gevangenisstraf vanwege zijn werk en activisme op het gebied van mensenrechten. Dat oneerlijke proces was een massaproces (the “UAE 94”trial), met in totaal 94 gedaagden, waarin ook andere juristen, rechters, academici, studenten en activisten terechtstonden die hadden gepleit voor mensenrechten.

Mensenrechtenactivisten staan onder druk in de VAE. Zij staan bloot aan bedreigingen, arrestaties en aanklachten. Naast Mohammed al-Roken, voert Amnesty International actie voor nog zeven andere gewetensgevangenen, veroordeeld na het massaproces. Dat zij gewetensgevangenen zijn betekent dat zij zijn veroordeeld voor het uitsluitend uitoefenen van hun recht op vrije meningsuiting en vergadering: ze pleitten voor democratische hervormingen en mensenrechten.

De voornaamste doelen die Amnesty International nastreeft zijn:

• Dat de autoriteiten Dr Mohammed al-Roken, Dr Mohammed al-Mansoori,  Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi, Saleh Mohammed al-Dhufairi, Sheikh Dr Sultan Kayed  Mohammed al-Qassimi, Ahmed al-Zaabi, Khalifa al-Nuaimi and Abdulla al-Hajri onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten,
  • dat de autoriteiten de vergunning van Mohammed al-Roken om zijn vak uit te oefenen herstellen.

In 2017 voert Amnesty International ook actie voor Mohammed al-Roken en de andere zeven gewetensgevangenen. De lokale groep Amnesty-Hoofddorp voert actie door middel van petities en brieven.

Actie

• Stuur een groetenkaartje naar Mohammed al-Roken. Let hierbij op onderstaande informatie.

Send cards or letters to:

Lees meer...

Mensenrechten

23 mei: Onlangs zijn een aantal docenten van Amnesty gastlessen komen geven bij ons op school. De lessen gingen over het grote thema waar deze internationale organisatie zich mee bezig houdt – namelijk mensenrechten.

Deze keer gebeurde dit tijdens de lessen levensbeschouwing. Het onderwerp was “Seksueel misbruik en sociale media”. De lessen werden gegeven aan de leerlingen van 2A1, 2A2 en 2M1. De bedoeling was om de leerlingen uit deze klassen aan de hand van opdrachten meer bewust te laten worden van deze problematiek. Daarnaast besteedden deze vrijwilligers ruim aandacht aan de oplossingen die er zijn en de rechten die ieder kind heeft op bescherming vanuit de overheid tegen zulke gevaren.

Dit vond plaats in het kader van het project “Burgerschapsvorming”. Het project “Burgerschapsvorming” heeft als doel om leerlingen van onze school kennis te laten maken met maatschappelijke thema’s waaronder maatschappelijke betrokkenheid, dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen en mensenrechten enz.

• Laatste wijziging 2 juli 2017.