18 WfRa        AI Schrijfmarathon logo

Write for Rights 2020

Amnesty’s Schrijfmarathon wordt jaarlijks gehouden op of rondom 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Wereldwijd worden brieven geschreven voor mensen aan wie groot onrecht is aangedaan. Je kunt de brieven digitaal versturen, via de website van Amnesty. Maar je kunt ook handgeschreven brieven versturen. Mensen komen bij elkaar om te schrijven, in bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en scholen. Het idee is dat een handgeschreven brief meer opvalt. Maar vooral door de massale aandacht hebben de schrijfacties vaak succes. Dit jaar wegens corona pakten wij het anders aan.

Van 3 t/m 10 december 2020 kon u bij de bibliotheken  Hoofddorp-Centraal en Floriande en in Nieuw-Vennep een coronaproof schrijfpakket ophalen waar alles in zat. Voorbeeldbrieven, groetenkaartjes en een pen. De brieven konden thuis worden geschreven en wij vroegen de mensen er zelf een postzegel op te doen. Vele kerken in Nieuw Vennep en Hoofddorp hebben ook meegedaan en ook twee scholen.

Dit jaar werd er geschreven voor: https://www.amnesty.nl/organiseren/voor-wie-we-schrijven

Verleden jaar boekten wij met de Write for Rights actie de volgende successen!: https://www.amnesty.nl/organiseren/successen

Ook was het mogelijk om vanaf 20 november online te schrijven. Zie:.https://www.amnesty.nl/write-for-rights/online

De bibliotheek maakte deze video samen met Trudie: https://www.youtube.com/watch?v=ICBJclp9saY

Sfeerbeelden van de actie van dat jaar ervoor.

TrudiemetMarjodec2019     EljametRozan

.

Trudie Groen gaf op 1 december 2019 en ook op 8 december 2020 een interview aan Meerradio. Aan de hand van een quiz (duur 14 minuten) kan je je kennis over mensenrechten testen!

interview Meerradio

.

• Laatste wijziging 16 maart 2021.