9dec2017H

Amnesty’s Schrijfmarathon 2017

Amnesty’s Schrijfmarathon wordt jaarlijks gehouden op of rondom 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Wereldwijd worden brieven geschreven voor mensen aan wie groot onrecht is aangedaan. Je kunt de brieven digitaal versturen, via de website van Amnesty. Maar je kunt ook handgeschreven brieven versturen.

Mensen komen bij elkaar om te schrijven, in bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en scholen. Het idee is dat een handgeschreven brief meer opvalt. Maar vooral door de massale aandacht hebben de schrijfacties vaak succes.

Op 9 december jongstleden organiseerde Amnesty-groep Hoofddorp de Schrijfmarathon 2017 in bibliotheek Hoofddorp-Centrale. Hoofddorp was één van de 600 plekken in Nederland waar de Schrijfmarathon werd gehouden. Voor 10 mensen aan wie groot onrecht is aangedaan, kon je een bief schrijven. Daarnaast was het in Hoofddorp mogelijk om een brief te sturen voor Mohammed al-Roken, een mensenrechtenadvocaat die gevangen zit in de Verenigde Arabische Emiraten. Voor zijn zaak zetten verschillende lokale Amnesty-groepen zich in, waaronder Amnesty-groep Hoofddorp.

Ook was het mogelijk een groetenkaartje te sturen naar één of meer van de mensenrechtenverdedigers. Op een blanco wenskaart konden mensen een tekening zetten met een bericht. Deze kaarten zijn bedoeld als steun.

Mensen kwamen langs om met de vrijwilligers mee te schrijven. In Hoofddorp zijn er 100 brieven en 54 wenskaarten opgehaald. In heel Nederland zijn er ruim 100.000 brieven geteld. Amnesty-groep Hoofddorp bedankt iedereen voor de inzet.

9dec2017A  9dec2017B  9dec2017C

9dec2017D   9dec2017F   9dec2017E

In deze youtubevideo ziet u informatie over de schrijfmarathon:

Een van de mensen die vrijkwam na de schrijfactie is

Phyoe Phyoe Aung die vrijkwam in april 2016.

QUOTES2016 Phyoe Phyoe Aung A

• Laatste wijziging 1 juli 2018.