18 WfRa

Write for Rights 2018

Amnesty’s Schrijfmarathon wordt jaarlijks gehouden op of rondom 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Wereldwijd worden brieven geschreven voor mensen aan wie groot onrecht is aangedaan. Je kunt de brieven digitaal versturen, via de website van Amnesty. Maar je kunt ook handgeschreven brieven versturen. Mensen komen bij elkaar om te schrijven, in bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en scholen. Het idee is dat een handgeschreven brief meer opvalt. Maar vooral door de massale aandacht hebben de schrijfacties vaak succes.

Op 8 december jongstleden organiseerde Amnesty-groep Hoofddorp de Write for Rights-actie 2018 in bibliotheek Hoofddorp-Centrum en Floriande. Voor 10 vrouwen aan wie groot onrecht is aangedaan, kon je een bief schrijven.

Ook in het Haarlemmermeer Lyceum werd er in vier schoolklassen geschreven voor een aantal vrouwen.

Ook was het mogelijk een groetenkaartje te sturen naar één of meer van de mensenrechtenverdedigers. Op een blanco wenskaart konden mensen een tekening zetten met een bericht. Deze kaarten zijn bedoeld als steun.

Mensen kwamen langs om met de vrijwilligers mee te schrijven. In totaal zijn er enkele honderden brieven en kaarten opgehaald.

Amnesty-groep Hoofddorp bedankt iedereen voor de inzet..

Zie hier voor hun historie: https://www.amnesty.nl/write-for-rights-2018/voor-wie-we-schrijven

Sfeerbeelden van de actie:

18WfRb     .18WfRd

18WfRc     ..

Daarnaast vroegen wij in Hoofddorp door middel van een petitielijst speciaal aandacht voor het lot van Mohammed al-Roken, een mensenrechtenadvocaat die gevangen zit in de Verenigde Arabische Emiraten. Voor zijn zaak zetten ook verschillende andere lokale Amnesty-groepen zich in.

In het kader van de Write for Rights actie reed vanuit Amsterdam op 10 december een speciale historische trein door Nederland. Je kon luisteren naar inspirerende sprekers, genieten van muziek en meedoen aan workshops. En natuurlijk kon je er brieven schrijven. Medereizigers waren internationale gasten van Amnesty: mensen voor wie wij eerder in actie kwamen. Ook een van onze collega’s was hierbij aanwezig.

IMG 1158 kopie3

• Laatste wijziging 31 juli 2019.