9dec2017H

Amnesty’s Schrijfmarathon 2018

Amnesty’s Schrijfmarathon wordt jaarlijks gehouden op of rondom 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten. Wereldwijd worden brieven geschreven voor mensen aan wie groot onrecht is aangedaan. Je kunt de brieven digitaal versturen, via de website van Amnesty. Maar je kunt ook handgeschreven brieven versturen.

Mensen komen bij elkaar om te schrijven, in bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en scholen. Het idee is dat een handgeschreven brief meer opvalt. Maar vooral door de massale aandacht hebben de schrijfacties vaak succes.

Op 8 december organiseert de Amnesty-groep Hoofddorp de Schrijfmarathon 2018 in bibliotheek Hoofddorp-Centrale en Hoofddorp-Floriande van 10.00-16.00uur.

We voeren actie voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Want vrouwen die hun nek durven uit te steken krijgen nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting.

We schrijven dit jaar voor Atena Daemi uit Iran, de vermoorde Marielle Franco uit Brazilië, Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika, Geraldine Chacón uit Venezuela, Nawal Benaissa uit Marokko, Pavitri Manjhi uit India, Gulzar Duishenova uit Kirgizië, Vitalina Koval uit Oekraïne en Awad uit Soedan.

Zie hier voor hun historie: https://www.amnesty.nl/write-for-rights-2018/voor-wie-we-schrijven

Een sfeerbeeld van de actie van afgelopen jaar.

9dec2017A  9dec2017B  9dec2017C

9dec2017D   9dec2017F   9dec2017E

• Laatste wijziging 23 november 2018.