V R I J W I L L I G E R S   G E Z O C H T

WIE ZIJN WIJ EN WAT DOEN WIJ?

Zie:  Aanmelden als groepslid

KOMENDE ACTIES:

De collecte is van 11 t/m 16 maart 2019

Artikel mensenrechtenprijs in Haarlems Dagblad 11 december 2018

Amnesty in de kerken van Hoofddorp: planning

LOPENDE ACTIES:

Dr Mohammed al-Roken:

Zie: Dr. Mohammed al-Roken

RECENTE ACTIES:

In het kader van de dag voor de mensenrechten organiseerde Amnesty International op 8 december 2018 een Write for Rights - schrijfactie in twee bibliotheken van Hoofddorp. Voor details zie: 10 december dag van de mensenrechten

Het Groene Loper festival:

Verslag Groene Loper festival

NIEUWS:

Zaak Sakineh Ashtani Mohammadi gesloten

Overbos2015kano     Overbos2015Barbara

Op zondag 27 juni 2015 vond in het wijkpark van Overbos te Hoofddorp het gezellige wijkfeest met braderie plaats. Om 9.30 uur hadden Corrie en Phien de stand ingericht met Amnesty materiaal en enkele dozen tweedehands boeken voor slechts €1,= per stuk.

Als actiemateriaal hadden we een petitie gericht aan de president van Nigeria. De militairen in dat land schenden op grote schaal de mensenrechten. Aan de president wordt in de petitie gevraagd deze schendingen te onderzoeken en de militairen die zich er aan schuldig maken te berechten.

Sinds maart 2011 kwamen meer dan zevenduizend jongens en mannen om in militaire detentie. Meer dan twaalfhonderd mensen werden onrechtmatig gedood sinds februari 2012. Het rapport ’Stars on their shoulders, Blood on their hands: War crimes committed by the Nigerian military’ bevat een lijst met oorlogsmisdaden en mogelijke misdaden tegen de menselijkheid begaan door het Nigeriaanse leger in de strijd tegen Boko Haram in het noordoosten van Nigeria. Deze mensen verdienden echter een eerlijk proces.

Zoals gebruikelijk bij een braderie komen er weinig mensen spontaan naar de kraam. Degenen die belangstelling voor de boeken hebben kun je aanspreken en vragen om een handtekening te zetten. Corrie en Phien zijn daarom beurtelings met lijsten bij standhouders en bezoekers langs gegaan. In de middag hebben Gea en Barbara dat voortgezet. Zij spraken ook de passerende mensen aan of ze een handtekening onder een petitie van Amnesty wilden zetten.  In totaal zijn er 98 handtekeningen voor Nigeria gezet. Ook zijn er wat aanmeldingen voor spoedacties binnen gehaald.

Op het terrein van de braderie was Meerradio aanwezig. Zij zorgden voor swingende muziek en namen interviews af. Corrie kreeg de gelegenheid om tijdens een directe uitzending over de Amnesty actie te vertellen. Zij bracht daarmee de strijd voor verbetering van de mensenrechten duidelijk onder de aandacht.

De opbrengst van de verkopen was niet groot: € 35,95 maar wij hebben meer aandacht aan de acties gegeven en deze was succesvol. Wij reikten ook gratis kleurplaten aan kinderen uit en vroegen soms of ze de organisatie Amnesty International kenden. Daarna legden wij uit wat mensenrechten zijn en dat er ook kinderrechten bestaan zoals het recht op educatie, recht om te spelen etc.

Het was een warme dag maar wij hadden het koud aangezien de stand in de schaduw stond en er een stevige wind woei. In de middag hadden wij wel trek in een warm drankje om ons op te warmen. Een vrijwilliger van de stand van de Wijkraad kwam deze op verzoek speciaal brengen.

Overbos2015Phien

GL2018

Het Groene Loper festival

Op zondag 24 juni 2018 vond de 7de editie van het Groene Loper Festival plaats op het Raadhuisplein in Hoofddorp. Een evenement met aandacht voor ‘duurzaamheid’.

Net als afgelopen jaar heeft Amnesty International (AI) de mogelijkheid aangegrepen om aandacht te vragen voor de mensenrechten en de zorgelijke positie van mensenrechtenactivisten in diverse landen. Er lag een petitie ter ondertekening ten bate van de Iranese activist Arash Sadeghi, die veroordeeld is tot 19 jaar cel vanwege het delen van informatie over de situatie in Iran met AI.

Om de aandacht van de festivalbezoekers te trekken heeft AI ingespeeld op de actualiteit van het WK voetbal in Rusland door een tafelvoetbalspel te plaatsen voor de kraam. Het ging om een speciale versie: het ‘oneerlijke’ voetbalspel, met aan de ene kant de machthebbers (11 in getal) en aan de andere kant de activisten (8 in getal). De machthebbers stonden bij aanvang reeds met twee punten voor. Niet alleen getalsmatig, maar ook op andere manieren was de oneerlijkheid van de strijd  te zien zoals het grotere doel van de activisten, het aflopende veld etc.

Foto’s van de machthebbers (Poetin op doel!) en mensenrechtenactivisten (Sadeghi rechtsachter) hielpen het realiteitsgehalte te vergroten.

Enthousiast werd het spel door veel jongens en meisjes (en hun ouders) gespeeld. Natuurlijk lieten ook de werkgroepsleden van AI in Hoofddorp zich niet onbetuigd. (zie foto’s!).  Ouders en begeleiders van de jeugd werden tijdens het spel benaderd voor het ondertekenen van de klaarliggende petitie.

Aan het einde van de middag waren er 110 handtekeningen verzameld. Voorwaar geen slechte score!

Collage GL 2018

MohammedalRoken

Individuals at Risk - Dr Mohammed al-Roken

Dr Mohammed al-Roken is een professor en prominente mensenrechtenadvocaat uit de Verenigde Arabische Emiraten (de VAE). Hij is tevens lid van Amnesty International en is al 20 jaar betrokken bij de organisatie. Maar nu zit hij gevangen. In 2013 werd hij na een oneerlijk proces veroordeeld tot een 10-jarige gevangenisstraf vanwege zijn werk en activisme op het gebied van mensenrechten. Dat oneerlijke proces was een massaproces (the “UAE 94”trial), met in totaal 94 gedaagden, waarin ook andere juristen, rechters, academici, studenten en activisten terechtstonden die hadden gepleit voor mensenrechten.

Mensenrechtenactivisten staan onder druk in de VAE. Zij staan bloot aan bedreigingen, arrestaties en aanklachten. Naast Mohammed al-Roken, voert Amnesty International actie voor nog zeven andere gewetensgevangenen, veroordeeld na het massaproces. Dat zij gewetensgevangenen zijn betekent dat zij zijn veroordeeld voor het uitsluitend uitoefenen van hun recht op vrije meningsuiting en vergadering: ze pleitten voor democratische hervormingen en mensenrechten.

De voornaamste doelen die Amnesty International nastreeft zijn:

• Dat de autoriteiten Dr Mohammed al-Roken, Dr Mohammed al-Mansoori,  Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi, Saleh Mohammed al-Dhufairi, Sheikh Dr Sultan Kayed  Mohammed al-Qassimi, Ahmed al-Zaabi, Khalifa al-Nuaimi and Abdulla al-Hajri onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten,
  • dat de autoriteiten de vergunning van Mohammed al-Roken om zijn vak uit te oefenen herstellen.

In 2017 voert Amnesty International ook actie voor Mohammed al-Roken en de andere zeven gewetensgevangenen. De lokale groep Amnesty-Hoofddorp voert actie door middel van petities en brieven.

Actie

• Stuur een groetenkaartje naar Mohammed al-Roken. Let hierbij op onderstaande informatie.

Send cards or letters to:

Lees meer...

Mensenrechten

23 mei: Onlangs zijn een aantal docenten van Amnesty gastlessen komen geven bij ons op school. De lessen gingen over het grote thema waar deze internationale organisatie zich mee bezig houdt – namelijk mensenrechten.

Deze keer gebeurde dit tijdens de lessen levensbeschouwing. Het onderwerp was “Seksueel misbruik en sociale media”. De lessen werden gegeven aan de leerlingen van 2A1, 2A2 en 2M1. De bedoeling was om de leerlingen uit deze klassen aan de hand van opdrachten meer bewust te laten worden van deze problematiek. Daarnaast besteedden deze vrijwilligers ruim aandacht aan de oplossingen die er zijn en de rechten die ieder kind heeft op bescherming vanuit de overheid tegen zulke gevaren.

Dit vond plaats in het kader van het project “Burgerschapsvorming”. Het project “Burgerschapsvorming” heeft als doel om leerlingen van onze school kennis te laten maken met maatschappelijke thema’s waaronder maatschappelijke betrokkenheid, dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen en mensenrechten enz.

• Laatste wijziging 8 maart 2019.