Vreemdelingendetentie in Nederland: vaker en langer dan nodig
Nederland sluit jaarlijks zo’n tienduizend vreemdelingen op.
Ze zitten niet vast omdat ze een strafbaar feit hebben gepleegd.
Ze wachten op behandeling van hun asielverzoek of op uitzetting.
Volgens internationaal recht is dit opsluiten toegestaan, maar
Nederland doet het veel vaker en veel langer dan nodig en humaan is.

Wake nieuw detentiecentrum Schiphol

Op 13 januari 2013 waren Corrie, Wim en ik bij de wake van het nieuwe detentiecentrum Schiphol. Hoewel het koud was waren er honderden mensen naar het justitueel Complex Schiphol gekomen. O.a. Edvard Nzarski, voorzitter van Amnesty Nederland hield een toespraak. Ook enkele vluchtelingen die, nadat het tentenkamp in Amsterdam was opgebroken, nu een onderkomen hebben in de Vluchtkerk voerden kort het woord. Voorafgegaan door een fanfare liepen we daarna om het nieuwe detentiecentrum. Een enorm gebouw, dus die wandeling nam flink wat tijd in beslag. Bij de ingang werd een petitie aangeboden en werden bloemen en andere cadeautjes voor gedetineerden afgegeven. Na het zingen van enkele liederen werd de tocht voltooid en zijn wij huiswaarts gekeerd. Het gaf ons een goed gevoel om mee te demonstreren tegen de onmenselijke behandeling waaraan gedetineerden in het complex bloot staan.

Phien Veenstra

De aftrap van de collecte in 2013 in Hoofddorp stond in het teken van de vreemdelingendetentie, zie: collecte AI 2013

• Laatste wijziging 14 juni 2017.