Groene Loper

Op zondag 24 juni 2018 vond de 7de editie van het Groene Loper Festival plaats op het Raadhuisplein in Hoofddorp. Een evenement met aandacht voor ‘duurzaamheid’.

Net als afgelopen jaar heeft Amnesty International (AI) de mogelijkheid aangegrepen om aandacht te vragen voor de mensenrechten en de zorgelijke positie van mensenrechtenactivisten in diverse landen. Er lag een petitie ter ondertekening ten bate van de Iranese activist Arash Sadeghi, die veroordeeld is tot 19 jaar cel vanwege het delen van informatie over de situatie in Iran met AI.

Om de aandacht van de festivalbezoekers te trekken heeft AI ingespeeld op de actualiteit van het WK voetbal in Rusland door een tafelvoetbalspel te plaatsen voor de kraam. Het ging om een speciale versie: het ‘oneerlijke’ voetbalspel, met aan de ene kant de machthebbers (11 in getal) en aan de andere kant de activisten (8 in getal). De machthebbers stonden bij aanvang reeds met twee punten voor. Niet alleen getalsmatig, maar ook op andere manieren was de oneerlijkheid van de strijd te zien zoals het grotere doel van de activisten, het aflopende veld etc.

Foto’s van de machthebbers (Poetin op doel!) en mensenrechtenactivisten (Sadeghi rechtsachter) hielpen het realiteitsgehalte te vergroten.

Enthousiast werd het spel door veel jongens en meisjes (en hun ouders) gespeeld. Natuurlijk lieten ook de werkgroepsleden van AI in Hoofddorp zich niet onbetuigd. (zie foto’s!). Ouders en begeleiders van de jeugd werden tijdens het spel benaderd voor het ondertekenen van de klaarliggende petitie.

Aan het einde van de middag waren er 110 handtekeningen verzameld. Voorwaar geen slechte score!