Wijkfeest Overbos

Op zondag 27 juni 2015 vond in het wijkpark van Overbos te Hoofddorp het gezellige wijkfeest met braderie plaats. Om 9.30 uur hadden Corrie en Phien de stand ingericht met Amnesty materiaal en enkele dozen tweedehands boeken voor slechts €1,= per stuk.

Als actiemateriaal hadden we een petitie gericht aan de president van Nigeria. De militairen in dat land schenden op grote schaal de mensenrechten. Aan de president wordt in de petitie gevraagd deze schendingen te onderzoeken en de militairen die zich er aan schuldig maken te berechten.

Sinds maart 2011 kwamen meer dan zevenduizend jongens en mannen om in militaire detentie. Meer dan twaalfhonderd mensen werden onrechtmatig gedood sinds februari 2012. Het rapport ’Stars on their shoulders, Blood on their hands: War crimes committed by the Nigerian military’ bevat een lijst met oorlogsmisdaden en mogelijke misdaden tegen de menselijkheid begaan door het Nigeriaanse leger in de strijd tegen Boko Haram in het noordoosten van Nigeria. Deze mensen verdienden echter een eerlijk proces.

Zoals gebruikelijk bij een braderie komen er weinig mensen spontaan naar de kraam. Degenen die belangstelling voor de boeken hebben kun je aanspreken en vragen om een handtekening te zetten. Corrie en Phien zijn daarom beurtelings met lijsten bij standhouders en bezoekers langs gegaan. In de middag hebben Gea en Barbara dat voortgezet. Zij spraken ook de passerende mensen aan of ze een handtekening onder een petitie van Amnesty wilden zetten. In totaal zijn er 98 handtekeningen voor Nigeria gezet. Ook zijn er wat aanmeldingen voor spoedacties binnen gehaald.

Op het terrein van de braderie was Meerradio aanwezig. Zij zorgden voor swingende muziek en namen interviews af. Corrie kreeg de gelegenheid om tijdens een directe uitzending over de Amnesty actie te vertellen. Zij bracht daarmee de strijd voor verbetering van de mensenrechten duidelijk onder de aandacht.

De opbrengst van de verkopen was niet groot: € 35,95 maar wij hebben meer aandacht aan de acties gegeven en deze was succesvol. Wij reikten ook gratis kleurplaten aan kinderen uit en vroegen soms of ze de organisatie Amnesty International kenden. Daarna legden wij uit wat mensenrechten zijn en dat er ook kinderrechten bestaan zoals het recht op educatie, recht om te spelen etc.

Het was een warme dag maar wij hadden het koud aangezien de stand in de schaduw stond en er een stevige wind woei. In de middag hadden wij wel trek in een warm drankje om ons op te warmen. Een vrijwilliger van de stand van de Wijkraad kwam deze op verzoek speciaal brengen.