spandoek AI in Hoofddorp met molen

De collecte van Amnesty International zou van 9 tot en met 14 maart 2020 plaatsvinden. Helaas heeft Amnesty de collecte vroegtijdig moeten beëindigen vanwege de uitbraak van het coronavirus. De organisatie wilde de gezondheid van de collectanten en de geldgevers niet in gevaar brengen. Desondanks werd in gemeente Haarlemmermeer 4.500 euro ingezameld. 50 vrijwilligers (o.a. in Hoofddorp en Nieuw Vennep) collecteerden voor de organisatie die opkomt voor slachtoffers van discriminatie, marteling of onderdrukking.

In heel Nederland werd dit jaar 795.712 euro opgehaald voor het werk van Amnesty (tussenstand 13-04-2020 – kijk op de website voor de actuele stand www.amnesty.nl/collecte). De organisatie is heel blij met deze opbrengst en dankt alle vrijwilligers voor hun geweldige inzet.

Opbrengst van onschatbare waarde
Amnesty is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek en acties geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde. Op dit moment ziet de organisatie er scherp op toe dat regeringen de huidige coronapandemie niet aangrijpen om onnodig mensenrechten tijdelijk in te trekken.

Mensenrechten en het coronavirus

‘De coronapandemie grijpt diep in op de levens van mensen wereldwijd’, zegt Amnesty. ‘Regeringen nemen uiteraard vergaande maatregelen om mensen te beschermen. Juist ook de mensen die extra kwetsbaar zijn, zoals ouderen, chronisch zieken, dak- en thuislozen, migranten, asielzoekers en – niet in de laatste plaats – medisch personeel dat vooraan staat bij de bestrijding van de coronacrisis. Zowel in eigen land als elders in de wereld moeten zij beschermd worden.’

‘Voor Amnesty is het in deze verwarrende tijden noodzaak haar werk voort te zetten. Dit betekent dat zij regeringen en bedrijven die mensenrechten schenden, blijft aanspreken. De maatregelen die regeringen nemen, betekenen een flinke inperking van de vrijheden die mensen genieten. Maar ze zijn nodig om het recht op gezondheid en het recht op leven zo goed mogelijk te beschermen. Amnesty houdt wel in de gaten of regeringen ervoor zorgen dat hun burgers toegang krijgen tot gezondheidszorg.’

Voor meer informatie over de collecte kunt u contact opnemen met

Gea Nieuwpoort e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – Tel.: 0252-683434 (Nieuw Vennep)

.

spandoek in Nieuw Vennep met Wim a

• Laatste wijziging 13 april 2020.